
European Architectural Barometer Q1 2020 – USP Marketing Consultancy
Websites van fabrikanten worden voornamelijk gebruikt voor het opzoeken van productspecificaties, prijzen en technische informatie
Hoewel veel websites en platforms inmiddels een volledig scala aan informatie voor architecten bieden, waardeert de Europese architect de website van fabrikanten nog steeds erg hoog. Het uitgangspunt van de zoektocht is echter meer generiek. De architect start de zoektocht op het internet via zoekmachines, maar uiteindelijk wordt er gericht op de fabrikantenwebsites gezocht. Dit is een betrouwbare bron voor architecten. Dit is vooral het geval wanneer architecten op zoek zijn naar specifieke productinformatie, prijzen of meer gedetailleerde technische informatie. In alle landen is dit de meest essentiële informatie die architecten verwachten op de website van de fabrikant. De website van fabrikanten is betrouwbaar en wie anders kan de meest up-to-date en meest gedetailleerde informatie per product bieden?
De website wordt nog niet vaak gebruikt om inspiratie op te doen; architecten maken hiervoor gebruik van onafhankelijke bronnen
Net als bij het zoeken naar productspecificaties, is het startpunt in de zoektocht van de architect bij het zoeken naar innovaties en nieuwe producten zoekmachines. Hoewel fabrikanten hun best doen om relevante inhoud voor architecten aan te bieden, lijken ze daar niet volledig in te slagen op dit vlak. De website is zeker een belangrijke informatiebron, maar architecten in heel Europa hebben aanvullende bronnen nodig om volledig in hun informatiebehoeften te voorzien wanneer ze op zoek gaan naar inspiratie. Het lijkt erop dat architecten een sterke voorkeur hebben voor andere bronnen dan de fabrikant, vooral als het gaat om informatie over esthetiek, nieuwigheden, en nieuwe product innovaties. Voor dit soort informatie vertrouwen architecten meer op onafhankelijke informatiebronnen zoals professionele vakbladen, maar ook op nieuwere informatiebronnen zoals online architectenportals.