Hoe je schilders bereikt die geïnteresseerd zijn in je producten

  • Door: Marloes Heijink
  • 27 januari 2022
  • Bouw

Het feit dat de meeste schilders niet hun manier van werken willen veranderen, wil niet zeggen dat ze ook de producten waarmee ze werken niet willen veranderen. In een eerder artikel zagen we dat een ruime meerderheid van Europese schilders juist geïnteresseerd is in innovaties als gezondere en duurzamere producten, ondanks dat de meeste van hen hun manier van werken niet willen veranderen.  

Dat betekent dat een dualistische segmentatie van schilders niet realistisch is. Daarom hebben wij de populatie schilders in de 2021 Painter Insight Monitor van USP Consultancy opgesplitst in vier segmenten: ‘innovative’, ‘conscious’, ‘hassle-free’ en ‘conservative’ schilders. Elk van deze segmenten vertegenwoordigt een substantieel deel van de Europese schilders, en binnen elk segment delen de schilders bepaalde mentaliteiten en voorkeuren.

‘Innovative‘ en ‘conscious‘ schilders geven veel om het milieu en hun eigen gezondheid, en ‘hassle-free‘ schilders ook in iets mindere mate, terwijl ‘conservative‘ schilders daar juist weinig om geven. Maar dat betekent dat grofweg drie kwart van de schilders geïnteresseerd zou zijn in je producten als die duurzamer en milieubewuster zijn. De vraag is hoe je die potentiële klanten effectief kan bereiken.

Online kanalen kunnen minder effectief zijn dan gedacht

Mocht je duurzamer producten produceren, dan zijn drie van de vier segmenten schilders wellicht geïnteresseerd. Als je echter vooral inzet op een online marketing campagne, dan is de kans groot dat veel van hen je niet zullen opmerken. Bovenstaande visualisatie laat zien dat ‘conscious‘ schilders, die veel geven om milieu en gezondheid, totaal niet online-gezind zijn. Met een online marketing campagne is er dus een grote kans dat je maar een fractie van potentieel geïnteresseerde schilders bereikt. Dit laat wederom zien dat de populatie Europese schilders te complex is voor een simpele dualistische segmentatie.

Solide segmentatie voor solide strategie

Om het botweg te zeggen zijn de kenmerken van je producten, hoe innovatief en duurzaam die ook zijn, geen indicatie voor het succes dat het product zal hebben in de markt. Belangrijker is dat je je schilder kent, dat je daadwerkelijk begrijpt wat de schilder waar jij je product op richt wil. Het bovenstaande laat zien dat er niet zoiets is als de schilder, en dat gedetailleerde segmentatie van schilders essentieel is om het succes van marketing- en salesstrategieën te waarborgen.

In de Painter Insight Monitor bieden we die segmentatie. Het bovenstaande is een valide maar ietwat grove visualisatie van onze resultaten van onderzoek onder 2.250 schilders uit 10 Europese landen. Voor een gedetailleerde segmentatie van zowel de hele Europese schilderpopulatie als de verschillen per land verwijzen we je naar de 2021 Painter Insight Monitor van USP Consultancy.

Actueel nieuws

Voor meer informatie over onze expertise van en onderzoek naar bouwmaterialen kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke partner hieronder.
We helpen u graag.

Onderzoek

Klanttevredenheid

Krijg inzicht in de beleving van uw klanten en breng de tevredenheid in kaart.

Branding

Hoe kan uw merk zich beter onderscheiden van de concurrentie? Hoe wordt het merk waardevoller voor uw doelgroep?

Customer journey

Een customer journey is de individuele ervaring van een klant met uw bedrijf.

Product Ontwikkeling

Zorg voor inzicht vanuit de eindgebruiker van uw product. En voorzie daarmee de ontwikkeling en design teams van relevante input.

Markt exploratie

Zorg voor de inzichten die u nodig heeft om succesvol te zijn in nieuwe markten

Pricing

Pricing is en blijft de grootste winst factor. Wij helpen u de juiste prijs bepalen voor uw producten.

Segmentatie

Begrijp de onvervulde behoeftes van uw (potentiele) klanten, identificeer potentie voor groei en bereik uw doelgroep op een effectieve manier.

Marktomvang

Breng je potentiele ROI in kaart door de grootte van uw markt in kaart te brengen en realistische sales targets te bepalen voor nieuwe markten.

Driver analyse

Weet welke elementen van de klantervaring de meeste impact hebben op tevredenheid, aanbevelingen en klantbehoud.

Nieuws

​Lees onze artikelen gebaseerd op de inzichten uit onze marktrapporten. 

Case Studies

Marktonderzoek Case Studies en industrie specifieke ervaring geven achtergrond en diepgang aan elk onderzoek project.

Over ons

Over ons, de organisatie en de mensen.

Over USP

Wat we doen, in woorden en getallen.

Ons team

Deze mensen maken USP.

Vacatures

We hebben verschillende uitdagende rollen.