Het feit dat de meeste schilders niet hun manier van werken willen veranderen, wil niet zeggen dat ze ook de producten waarmee ze werken niet willen veranderen. In een eerder artikel zagen we dat een ruime meerderheid van Europese schilders juist geïnteresseerd is in innovaties als gezondere en duurzamere producten, ondanks dat de meeste van hen hun manier van werken niet willen veranderen.
Dat betekent dat een dualistische segmentatie van schilders niet realistisch is. Daarom hebben wij de populatie schilders in de 2021 Painter Insight Monitor van USP Consultancy opgesplitst in vier segmenten: ‘innovative’, ‘conscious’, ‘hassle-free’ en ‘conservative’ schilders. Elk van deze segmenten vertegenwoordigt een substantieel deel van de Europese schilders, en binnen elk segment delen de schilders bepaalde mentaliteiten en voorkeuren.
‘Innovative‘ en ‘conscious‘ schilders geven veel om het milieu en hun eigen gezondheid, en ‘hassle-free‘ schilders ook in iets mindere mate, terwijl ‘conservative‘ schilders daar juist weinig om geven. Maar dat betekent dat grofweg drie kwart van de schilders geïnteresseerd zou zijn in je producten als die duurzamer en milieubewuster zijn. De vraag is hoe je die potentiële klanten effectief kan bereiken.
Online kanalen kunnen minder effectief zijn dan gedacht

Mocht je duurzamer producten produceren, dan zijn drie van de vier segmenten schilders wellicht geïnteresseerd. Als je echter vooral inzet op een online marketing campagne, dan is de kans groot dat veel van hen je niet zullen opmerken. Bovenstaande visualisatie laat zien dat ‘conscious‘ schilders, die veel geven om milieu en gezondheid, totaal niet online-gezind zijn. Met een online marketing campagne is er dus een grote kans dat je maar een fractie van potentieel geïnteresseerde schilders bereikt. Dit laat wederom zien dat de populatie Europese schilders te complex is voor een simpele dualistische segmentatie.
Solide segmentatie voor solide strategie
Om het botweg te zeggen zijn de kenmerken van je producten, hoe innovatief en duurzaam die ook zijn, geen indicatie voor het succes dat het product zal hebben in de markt. Belangrijker is dat je je schilder kent, dat je daadwerkelijk begrijpt wat de schilder waar jij je product op richt wil. Het bovenstaande laat zien dat er niet zoiets is als de schilder, en dat gedetailleerde segmentatie van schilders essentieel is om het succes van marketing- en salesstrategieën te waarborgen.
In de Painter Insight Monitor bieden we die segmentatie. Het bovenstaande is een valide maar ietwat grove visualisatie van onze resultaten van onderzoek onder 2.250 schilders uit 10 Europese landen. Voor een gedetailleerde segmentatie van zowel de hele Europese schilderpopulatie als de verschillen per land verwijzen we je naar de 2021 Painter Insight Monitor van USP Consultancy.