​EUROPEAN INSTALLERS ARE POSITIVE AGAIN

  • Door: Ralitsa Ruseva
  • 27 januari 2022
  • Installatie

Europese installateurs melden voor het eerst sinds corona een positief omzetsaldo

Naast de impact op het alledaagse leven heeft de pandemie in menig sector een flink economisch effect gehad. De Europese installatiesector is daarin geen uitzondering, en het onderzoeken van de ontwikkelingen in die sector leek de afgelopen kwartalen soms een oneindige tragedie van negatieve omzetsaldo’s en krimpende orderportefeuilles.

Des te meer reden waarom we, wanneer er wat licht verschijnt in de duisternis, dat nieuws willen verpakken in schone woorden en met de wereld willen delen, en dat kunnen we vandaag doen. De resultaten van het Q2 2021 rapport van de European Mechanical Installation Monitor van USP Marketing Consultancy laten namelijk zien dat w-installateurs in alle zes Europese markten die we onderzoeken positieve omzetsaldo’s voor Q2 2021 melden.

Eerste positieve omzetsaldo in Polen en het Verenigd Koninkrijk sinds het begin van de pandemie

De pandemie had aanvankelijk een flinke impact op installatiebedrijven in alle landen, maar na verloop van tijd werd duidelijk dat in sommige landen de klap minder hard was dan in andere. De omzetontwikkelingen laten zien dat installateurs in Nederland en Duitsland minder hard geraakt zijn en snel weer herstelden. In die context zijn de hieronder weergegeven positieve omzetsaldo’s in Q2 en de positieve verwachtingen voor Q3 misschien niet zo speciaal.

Maar wel speciaal is dat het in landen waar installateurs flink geraakt zijn, Polen en het Verenigd Koninkrijk, eindelijk weer wat beter lijkt te gaan. Voor het eerst sinds Q1 2020 melden w-installateurs in beide landen gemiddeld weer een positief omzetsaldo, en hun verwachting voor Q3 is ook zeer positief. Ook is de negatieve trend in orderportefeuilles in het VK inmiddels gestabiliseerd, en laat Polen zelfs een flinke stijging zien in de orderportefeuilles.

Goed nieuws, en een oproep tot actie aan fabrikanten en groothandels

Dat de w-installatiesector weer in de lift zit zal goed ontvangen worden door fabrikanten en groothandels die zich richten op deze installateurs. Als installateurs het drukker hebben betekent dat een grotere vraag naar hun producten. Voor de flessen opengaan en er geproost wordt is het wel goed om te realiseren dat enerzijds de pandemie wellicht meer heeft verandert dan enkel de omzetten, en dat anderzijds de installatiesector nu terug keert naar kwesties die voor de pandemie begon urgent waren, zoals een steeds grotere druk door arbeidstekorten.

De positieve ontwikkelingen van stijgende omzetten en vollere orderportefeuilles brengen een verandering in de behoefte van installateurs naar diensten van zowel fabrikanten als groothandels met zich mee. Deze behoeften verschillen door de lokale situatie en ontwikkelingen in verschillende landen. Kennis over de lokale situatie en behoefte voor bepaalde diensten kan fabrikanten en groothandels goede kansen opleveren, waarmee ze klantloyaliteit en merkwaarde kunnen vergroten.

Daarom richt het Q2 2021 rapport van de European Mechanical Installation Monitor zich op diensten in de installatiesector, zowel diensten die installateurs aan hun klanten aanbieden, als diensten die installateurs zelf verlangen van hun leveranciers.

Actueel nieuws

Voor meer informatie over onze expertise van en onderzoek naar bouwmaterialen kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke partner hieronder.
We helpen u graag.

Onderzoek

Klanttevredenheid

Krijg inzicht in de beleving van uw klanten en breng de tevredenheid in kaart.

Branding

Hoe kan uw merk zich beter onderscheiden van de concurrentie? Hoe wordt het merk waardevoller voor uw doelgroep?

Customer journey

Een customer journey is de individuele ervaring van een klant met uw bedrijf.

Product Ontwikkeling

Zorg voor inzicht vanuit de eindgebruiker van uw product. En voorzie daarmee de ontwikkeling en design teams van relevante input.

Markt exploratie

Zorg voor de inzichten die u nodig heeft om succesvol te zijn in nieuwe markten

Pricing

Pricing is en blijft de grootste winst factor. Wij helpen u de juiste prijs bepalen voor uw producten.

Segmentatie

Begrijp de onvervulde behoeftes van uw (potentiele) klanten, identificeer potentie voor groei en bereik uw doelgroep op een effectieve manier.

Marktomvang

Breng je potentiele ROI in kaart door de grootte van uw markt in kaart te brengen en realistische sales targets te bepalen voor nieuwe markten.

Driver analyse

Weet welke elementen van de klantervaring de meeste impact hebben op tevredenheid, aanbevelingen en klantbehoud.

Nieuws

​Lees onze artikelen gebaseerd op de inzichten uit onze marktrapporten. 

Case Studies

Marktonderzoek Case Studies en industrie specifieke ervaring geven achtergrond en diepgang aan elk onderzoek project.

Over ons

Over ons, de organisatie en de mensen.

Over USP

Wat we doen, in woorden en getallen.

Ons team

Deze mensen maken USP.

Vacatures

We hebben verschillende uitdagende rollen.