Schilders kunnen erg traditioneel zijn, bijvoorbeeld in de manieren en kanalen die ze gebruiken om informatie en inspiratie te vinden. Desalniettemin is de populatie schilders constant aan het veranderen en ontwikkelen, niet alleen door markttrends zoals duurzaamheid en arbeidstekorten, maar ook door de loop der tijd zelf. Terwijl de oudste schilders de markt verlaten voor een welverdiend pensioen, nemen jongere generaties langzaam maar zeker hun posities over.
Met deze verschuiving van generaties kan ook het mediaoriëntatiegedrag van schilders veranderen. Dat kan gevolgen hebben voor de effectiviteit van huidige en toekomstige marketingstrategieën van fabrikanten en merken van verf of verf-gerelateerde producten. Daarom doet USP Marketing Consultancy constant onderzoek onder schilders uit 11 Europese landen en hebben we mediaoriëntatie het thema gemaakt van de 2022 Painter Insight Monitor.

Traditionele media zijn nog steeds dominant
Of het nu is om informatie over producten en toepassingen of om inspiratie te vinden, websites zijn het mediakanaal dat schilders het meest gebruiken. Als je echter traditionele kanalen zoals personeel en informatie ven het verkooppunt, vertegenwoordigers, collega’s en vaktijdschriften samen neemt, zijn de traditionele kanalen nog steeds dominant. Daarmee vergeleken worden digitale kanalen zoals internet en sociale media minder gebruikt, dus in die zin is de gemiddelde Europese schilder wat betreft mediaoriëntatie inderdaad vrij traditioneel.
Uit de Painter Insight Monitor van afgelopen jaar, die segmentatie als thema had, bleek echter al dat het niet verstandig is om een marketingstrategie te baseren op de gemiddelde Europese schilder omdat er veel diversiteit is onder de populatie Europese schilders. Dat is ook het geval waar het gaat om mediaoriëntatie van schilders. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de mediakanalen die gebruikt worden door verschillende generaties schilders, dan verschijnt een aankomende verschuiving in mediaoriëntatie.
Jongere generaties gebruiken meer digitale media
Zoals de bovenstaande illustratie laat zien, gebruiken schilders van de oudste generatie vooral traditionele mediakanalen en vertrouwen die meer op hun ervaring, niet enkel voor informatie maar ook voor inspiratie. Jongere generaties hebben echter minder ervaring en gebruiken veel vaker zowel traditionele als digitale bronnen voor informatie en vooral voor inspiratie.
Van alle beschikbare bronnen gebruikt de jongste generatie schilders steeds vaker sociale media of beeldmateriaal gevonden via zoekmachines voor inspiratie voor hun schilderwerk. Generatie Y vindt sociale media zoals facebook, pinterest, youtube en instagram zelfs belangrijker dan de websites van groothandels.
Multichannel is de juiste aanpak
Hoewel de gemiddelde leeftijd van Europese schilders nog steeds stijgt, zullen door de tand des tijds generaties X en Y steeds invloedrijker worden in de komende jaren. Online aanwezigheid is sowieso al een goed punt om te integreren in een marketingstrategie gericht op Europese schilders, maar ook het incorporeren van sociale mediacampagnes zal op de lange termijn steeds meer vruchten afwerpen.
Aangezien jongere generaties steeds vaker sociale media gebruiken voor inspiratie, en oudere generaties vaker traditionele kanalen gebruiken voor hun informatiebehoeften, is het duidelijk dat momenteel een multichannelaanpak het beste is. Evenals er verschillen zijn tussen generaties, zijn er echter ook verschillen in het mediagebruik van schilders uit verschillende landen. Voor een volledig overzicht verwijzen we naar de 2022 Painter Insight Monitor van USP Marketing Consultancy.