Inkoopkanalen
De afgelopen jaren hebben we deze veranderingen in de gaten gehouden en de impact ervan op de hele markt. Het Q3 2019 rapport van de European Mechanical Installation Monitor van USP is gewijd aan aankoopkanalen. De resultaten van 900 interviews met installateurs uit zes Europese landen laten zien dat de Britse installateurs de meest uiteenlopende kanalen gebruiken.
Omni-channel
Dat Britse installateurs omni-channel gebruikers zijn, in ieder geval meer dan installateurs uit de andere landen, blijkt uit het percentage van het gebruik door Britse installateurs. Dit was het hoogst in vier van de zes aankoopkanalen die we onderzochten.

Traditionele gespecialiseerde groothandel
De traditionele gespecialiseerde groothandel is het enige inkoopkanaal waarvan het relatieve gebruik in het Verenigd Koninkrijk lager is dan in alle andere landen. Met 90% van de Britse installateurs die dit kanaal gebruiken, is de dominantie van de gespecialiseerde installatiegroothandel nog steeds duidelijk en aanwezig. Vergeleken met bijvoorbeeld Polen, waar 99% van de installateurs het inkoopkanaal gespecialiseerde installatiegroothandel gebruikt, wordt het echter duidelijk dat dit meer traditionele kanaal in het Verenigd Koninkrijk aan het afnemen is.
Traditionele groothandel in bouwproducten
Dit betekent echter niet de achteruitgang van de traditionele kanalen. Bijna de helft van de Britse installateurs koopt bijvoorbeeld bij de groothandel in traditionele bouwproducten, wat het hoogste percentage is van alle landen. Ongeveer een kwart van de Britse installateurs koopt bij traditionele bouwmarkten en ongeveer een derde bij bouwmarkten, respectievelijk het op één na hoogste en het hoogste percentage van alle landen. Als men dit vergelijkt met Duitsland, waar ongeveer een vijfde van de installateurs bij de groothandel in traditionele bouwproducten koopt, minder dan een tiende bij de traditionele bouwmarkten en ongeveer een op de twintig bij bouwmarkten, wordt het duidelijk dat de Britse installateurs inderdaad een grotere verscheidenheid aan kanalen gebruiken.
Nieuwere kanalen
Dat blijkt ook uit het gebruik van de nieuwere kanalen, zoals het direct bestellen bij de fabrikant of het kopen bij pure onlineshops. Bijna de helft van de Britse installateurs bestelt producten rechtstreeks bij fabrikanten, het hoogste percentage van alle landen. Evenzo meldt meer dan een derde van de Britse installateurs dat zij ook producten kopen in pure onlinewinkels, wat 10% meer is dan de runner up, en maar liefst 28% meer dan in Frankrijk waar de installateurs het minst gebruik maken van pure onlinewinkels.
Conclusie
Uit het bovenstaande blijkt dat Britse installateurs inderdaad omni-channel gebruikers zijn. Het resultaat van dit aankoopgedrag is te zien in het aandeel van de portemonnee dat aan de verschillende aankoopkanalen wordt besteed. Het hoogste percentage van het budget, ongeveer 60%, wordt nog steeds besteed aan de traditionele gespecialiseerde groothandel, maar in de andere landen ligt dit aandeel rond de 80%. In vergelijking met de andere landen is het aandeel van de portemonnee van de vijf andere aankoopkanalen dan ook het grootst in het Verenigd Koninkrijk. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen wij u naar het Q3 2019 rapport van USP’s European Mechanical Installation Monitor.