Minder fysieke vakbeurzen tijdens de pandemie
Zoals verwacht is het aandeel aannemers dat fysieke vakbeurzen bezocht afgenomen. In 2019 bezocht ongeveer de helft van de Europese aannemers vakbeurzen, terwijl dat in 2021 iets minder dan een derde was. De daling laat inderdaad het effect van de pandemie zien, maar er blijkt ook dat een substantieel deel van de aannemers nog wel naar vakbeurzen kon gaan tijdens de pandemie.
Het alternatief, virtuele vakbeurzen, werd in 2021 bezocht door ongeveer 15% van de aannemers. Dat lijkt misschien niet heel veel, maar gezien de doorgaans traditionele mentaliteit van aannemers is een stijging tot 15% in twee jaar tijd een flinke prestatie.
Virtuele vakbeurzen worden verwacht te blijven
Uit het bovenstaande blijkt het disruptieve effect van de pandemie, maar gezien wat we de afgelopen twee jaar hebben doorgemaakt is dat geen verrassing. Interessanter is wat er de komende jaren gaat gebeuren met de vakbeurzen, jaren waarin de pandemie hopelijk geen invloed meer heeft.

Europese aannemers verwachten duidelijk dat ze de komende jaren weer meer fysieke vakbeurzen zullen bezoeken. Vier van de tien denkt dat het bezoek aan fysieke vakbeurzen de komende drie jaar zal stijgen, en 44% denkt dat het gelijk blijft met huidige aantallen.
Interessant is dat verwacht wordt dat virtuele vakbeurzen zullen blijven bestaan na de pandemie. Twee van de tien aannemers denkt dat gebruik van virtuele vakbeurzen zal stijgen, een zelfde aandeel dat het zal dalen, en maar liefst de helft van de aannemers denkt dat gebruik op huidige niveaus zal blijven.
Als hun verwachtingen uitkomen zou de virtuele vakbeurs de komende jaren een solide en lucratief kanaal kunnen worden voor fabrikanten om aannemers te bereiken en hun merken en producten te tonen. Gezien de over het algemeen traditionele instelling van de aannemers en de drang die we allemaal hebben om weer terug te gaan naar normaal, is het echter moeilijk voor te stellen dat gebruik van virtuele vakbeurzen sterk zal stijgen.
Het bovenstaande laat de ontwikkeling van vakbeurzen tijdens de pandemie zien, maar dat is slechts één van de vele kanalen die aannemers gebruiken om zich te informeren. Voor de ontwikkeling van het gebruik van alle mediakanalen onder aannemers verwijzen we naar het Q4 2021 Contractor Monitor rapport van USP Marketing Consultancy.